Want is zo’n groep groot en hecht genoeg? Keren mensen terug – en voelen ze
zich voldoende verbonden?

Op al die vragen bleek het antwoord ja. Zoover wist zich met één zuivere
dienst voldoende scherp te definiëren en de kritieke massa werd bereikt.
Mensen hielpen elkaar. Op vakantie hebben wij namelijk allemaal een ding
gemeen. We zijn Hollanders. We herkennen elkaar en we vinden het belangrijk
wat de ander ervan vindt.

User generated content is volwassen geworden, de gunfactor is groot. Simpel
gezegd: de buurman wil je behoeden voor een slechte verblijfsplek of gunt je
een fantastische vakantie.

Succesvolle websites met user generated content hebben een evenwicht gevonden
tussen marktaandeel en herkenbaarheid. Om nog mee te kunnen moet je je
scherp definiëren, zoals Twitter, of simpelweg de grootste zijn zoals
Facebook.

Veel draait om het overschrijden en behouden van een kritisch volume – de
community en de doelgroep moeten voldoende groot zijn, en niet wegglippen
naar de concurrent. Maar volume zegt niet alles op een steeds verder
versnipperend internet. De onmisbare tegenhanger is herkenbaarheid. Zeker in
de vakantiebusiness.

Facebook
Dat Facebook internationaal is, heeft er zeker toe bijgedragen dat ook
Nederlanders massaal instappen. Mensen hebben internationale vrienden – of
anders hebben je vrienden dat wel. Het was een geleidelijk proces, maar veel
concurrenten hebben het nakijken. Maar is dat dan het geheim? MySpace is ook
internationaal. En zo zijn er nog velen.

Facebook heeft een zuivere dienst. En internationale vrienden ten spijt:
Nederlandse Facebook-gebruikers communiceren gewoon in het Nederlands. Ze
zijn immers onder elkaar. Ze voelen zich thuis.

Daarom focust Zoover zich scherp en sec op vakantiebeoordelingen, hebben we
dankzij een internationaal merk de breedst mogelijke doelgroep, maar kiezen
we tevens voor een koers met local communities en lokale domeinen.

Internetondernemers moeten in mijn visie met hun merk investeren in de
breedte, maar met een produkt juist op een hechte groep. Dan vindt de markt
je vanzelf.

Stephan Bosman is CEO van Zoover.nl en
winnaar van de Loey: Online Entrepreneur of the Year.

Meer columns van Stephan Bosman

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl